Analiza: Cum a devenit Klaus Iohannis presedinte castigand lupta in mediul online

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 

 

Victor Ponta si Klaus Iohannis

In acest moment stim cine va fi presedintele Romaniei pentru urmatorii 5 ani. Klaus Iohannis a fost ales in urma celei mai mari participari la vot din ultimii 14 ani si in urma primei campanii electorale in care internetul a jucat un rol crucial in determinarea castigatorului.

Astfel, pornind de la un model de analiza de business, va invit sa descoperim impreuna cum a fost posibila o asemenea rasturnare de scor in turul 2.

 

Capitolul 1: Cine sunt cei doi participanti?

Analiza urmareste principalele trei aspecte pe care orice business ar trebui sa le aiba in vedere inca dinainte de momentul lansarii:

  • Viziunea: motivul pentru care candidatul a ales sa participe in competitia electorala (pentru un business - reprezinta motivul pentru care o afacere apare pe piata)
  • Valorile: reprezinta acele atribute cu care candidatul doreste sa fie asociat de catre potentialii votanti.
  • Mesajul (Unique selling proposition) : reprezinta transpunerea intr-o singura propozitie a elementelor ce definesc viziunea si care te diferentiaza in mod fundamental de catre competitori.

 

Klaus Iohannis:

Viziune: Un stat de drept in care cetateanul este respectat.

Mesajul principal transmis: Romania lucrului bine facut.

Valorile cu care Klaus Iohannis vrea sa fie asociat: corectitudine, seriozitate, eficienta, anticoruptie.

 

Victor Ponta:

Viziune: Un stat social in care cetateanul este ajutat.

Mesajul principal transmis: Presedintele care uneste /Mandri ca suntem romani.

Valorile cu care Victor Ponta vrea sa fie asociat: corectitudine, eficienta, roman, ortodox.

 

Capitolul 2: Care este publicul tinta?

Conform studiului Online Landscape – South-East Europe, realizat de Gemius la finalul anului trecut, 8.8 milioane de romani au acces la internet. Dintre acestia, peste 7.2 milioane au si cont pe Facebook.

 

Cum arata utilizatorii de internet din Romania?

  • 46% sunt barbati si 54% femei
  • 77% dintre ei au pana in 44 de ani
  • Public educat si informat: 78% au cel putin studii liceale
  • 67% traiesc la oras

Este un public tanar, activ, conectat la fluxurile de stiri de interes pentru si conectat cu prietenii sai indiferent daca acestia locuiesc sau nu in Romania. Si, nu in ultimul rand, este un public ce si-a manifestat in repetate randuri dezamagirea fata de clasa politica.

Avand in vedere auditoriul, este evident ca mesajul si valorile propuse de candidatul Klaus Iohannis vor avea sanse mult mai mari de a fi validate. Mesajul si valorile candidatului Victor Ponta se adreseaza in primul rand unui alt tip de electorat.

 

Capitolul 3: Canale proprii de comunicare

Pentru aceasta analiza am luat in considerare cele mai importante doua canale: site-urile celor doi candidati precum si paginile lor de Facebook.

 

Site de campanie Klaus Iohannis:

Iohannispresedinte.ro este site-ul lansat de catre Klaus Iohannis pentru a sustine candidatura in cursa prezidentiala.

Site-ul este un excelent exemplu de abordare pe termen mediu si lung, in care scopul este acela de a motiva utilizatorii sa isi ofere datele personale astfel incat, apoi, sa se poata genera o comunicare directa intre Iohannis si simpatizantii sai. Pe prima pagina este prezent atat un formular de adeziune cat si o sectiune de unde vizitatorii isi pot invita prietenii in comunitate.

site klaus iohannis

 

Rezultat: in luna octombrie aproximativ 250.000 de vizite au fost inregistrate pe site (estimare prin intermediul Similarweb.com)

trafic site klaus iohannis

 

Site de campanie Victor Ponta:

Strategia pentru site-ul celui de-al doilea candidat a fost diferita, Victorponta.ro fiind folosit in special pentru promovarea programului si al promisiunilor din campanie.

Pe site exista si o sectiune dedicata utilizatorilor dar aceasta este „ascunsa” intr-un meniu denumit „Implica-te”.

site victor ponta

 

Rezultat: aproximativ 80.000 de vizite inregistrate pe site in luna octombrie. De 3 ori mai putin decat site-ul contracandidatului (estimare prin intermediul Similarweb.com).

trafic site victor ponta

 

Pagina de Facebook Klaus Iohannis

Cu 935.000 de fani, astazi, Klaus Iohannis conduce detasat in randul paginilor de Facebook ale politicienilor din Romania.

Valoarea acestui mediu de comunicare a fost recunoscuta foarte greu de catre candidat, cel mai bun indiciu in acest sens fiind faptul ca pagina de Facebook a fost creata abia in Mai 2014.

 

Strategie de Facebook folosita:

Pagina de Facebook a lui Klaus Iohannis este un excelent exemplu de invatare din mers. Mult timp mesajele transmise au fost de tip „Eu” (de exemplu: „M-am intalnit...” , „Am discutat...” , „O felicit pe...” etc). In timp insa, atat datorita evenimentelor cat si a schimbarii de strategie, mesajele s-au transformat devenind de tip „noi” (de exemplu: „puternici impreuna”, „sa ne amintim de eroii nostri”, „suntem peste 600.000, maine vom fi peste 700.000”, „invingem impreuna” etc)

 

Scop final: crearea unei comunitati active care sa preia si sa promoveze mai departe mesajele candidatului. REALIZAT

Rezultate: in ziua votului echipa Klaus Iohannis a postat 28 de mesaje ce au strans aproape 2.500.000 like-uri, 240.000 de share-uri si 95.000 de comentarii.

Pe medie, rezultatele lui Iohannis versus rezultatele lui Ponta sunt net superioare:

  • De 6 ori mai multe like-uri / post.
  • De 9 ori mai multe share-uri / post.
  • Numar de comentarii aproximativ similare.

comparatie rezultate pagini facebook ponta iohannis

 

Pagini de Facebook Victor Ponta

Lansata inca din 2010, pagina de Facebook a lui Victor Ponta a reprezentat mult timp un etalon de comparatie datorita numarului impresionant de fani.

 

Strategie de Facebook folosita:

Principala directie abordata de Victor Ponta a fost aceea de a incerca sa se asocieze cu mari personalitati nationale si internationale. De la lideri politici internationali, la actori, medici, cercetatori sau sportivi, Victor Ponta a incercat sa speculeze fiecare eveniment notabil.

Un exemplu cel putin controversat (desi in linie cu mesajul "Mandri ca suntem romani") este dat de folosirea continua a imaginii Simonei Halep pentru a aduna Like-uri pentru pagina personala. Acest mod a atras numeroase critici si, de asemenea, foarte probabil, a atras persoane ce erau interesate de Simona Halep si nu de pagina politicianului.

Scop final: Crearea unei comunitati active care sa preia si sa promoveze mai departe mesajele candidatului. NEREALIZAT

Rezultate: In ziua cea mai importanta, ziua votului, toate mesajele transmise au fost mult mai slab primite de fanii proprii in comparatie cu mesajele transmise de catre contracandidatul sau.

 

Capitolul 4: Mass-media si impactul acesteia asupra cititorilor

Conform Mediafax Monitorizare, vedeta incontestabila atat inainte de primul tur cat si dupa a fost Victor Ponta.

Prezenta in mass-media nu este benefica, insa, decat daca mesajul perceput de publicul tinta este unul pozitiv si ajuta in atingerea obiectivelor.

Haideti sa vedem ce mesaje au fost lansate si care dintre ele au prins efectiv la publicul tinta:

 

Cele mai viralizate mesaje de „brand”:

Klaus Iohannis – majoritatea mesajelor viralizate sunt pozitive sau cel mult neutre 

mesaje de brand klaus iohannis

Victor Ponta – majoritatea mesajelor viralizate sunt negative sau cel mult neutre

mesaje de brand victor ponta

 

Klaus Iohannis a creat o comunitate online mai activa si mai determinata chiar decat a Monicai Macovei.

O axioma a acestei perioade a fost aceea ca Monica Macovei are cei mai multi si cei mai activi sustinatori in mediul online. Totusi, o analiza a celor mai share-uite articole ne arata ca sustinerea si activismul in jurul lui Klaus Iohannis este chiar mai mare.

mesaje de brand monica macovei

 

Influenta online a aliatilor lui Victor Ponta este negativa sau nesemnificativa

Calin Popescu Tariceanu 

influenta tariceanu pentru ponta

Corneliu Vadim Tudor 

influenta vadim pentru ponta

Dan Diaconescu

influenta dan diaconescu pentru ponta

Teodor Melescanu 

influenta melescanu pentru ponta

 

Eticheta de continuator al lui Traian Basescu nu s-a lipit decat intr-o mica masura de Klaus Iohannis 

iohannis continuator al lui basescu

 

Toate greselile lui Victor Ponta au fost propagate si taxate de catre electoratul online 

Cel mai bun exemplu in acest sens este momentul in care premierul a gresit imnul Romaniei.

greseala victor ponta imn romania

 

Greselile lui Klaus Iohannis au afectat intr-o mica masura electoratul online

Un exemplu in acest sens este gafa utilizarii cuvantului „Ghinion” cu privire la veniturile profesorilor.

greseala klaus iohannis ghinion

 

Daca la nivelul emisiunilor TV Victor Ponta a fost considerat castigator al primei dezbateri si egalul lui Klaus Iohannis in cea de-a doua, electoratul online a propagat greselile si afirmatiile neadevarate ale premierului.

rezultate dezbateri klaus iohannis victor ponta

 

Protestele si problemele din diaspora au reprezentat vectorul principal de directionare a electoratului catre Klaus Iohannis si, in acelasi timp, prin lipsa prezentei lor pe TV, au reprezentat un foarte important element de discreditare al unor televiziuni considerate „de casa” pentru Victor Ponta

Proteste:

proteste romania impotriva lui victor ponta

Diaspora:

alegeri romania diaspora

 

Toata aceste emotii pozitive si negative au fost cladite pe temelia construita cu ajutorul a sute de formatori de opinie – de la site-uri de stiri la vedete, ce au transmis un singur mesaj: Romani, iesiti la vot!

 

Concluzia:

„Miracolul” de duminica se datoreaza in egala masura unor factori externi si factori interni (imagine, valori, model de comunicare) pe care Klaus Iohannis i-a putut controla si pe care, spre deosebire de Victor Ponta, a stiut cum sa ii perfectioneze pentru a obtine rezultate optime.

Dar, mai presus de toate, de datoreaza unui spirit civic redescoperit ce a facut ca un numar impresionant de persoane sa plece din fata calculatorului pentru a vota.

Este poate primul si cel mai reprezentativ exemplu despre cum influenteaza mediul online actiunile in mediul offline.


Leave your comments

Post comment as a guest

0

People in this conversation

Load Previous Comments

Contacteaza-ne

Ne-am bucura sa ne cunoastem
  1. Nume(*)
    Va rugam introduceti numele.
  2. Prenume(*)
    Va rugam introduceti prenumele
  3. Email(*)
    Va rugam introduceti adresa de email
  4. Site-ul/Numele companiei tale(*)
    Va rugam introduceti site-ul/numele companiei
  5. Cu ce te putem ajuta?(*)
    Va rugam introduceti datele
  6. Mesaj:(*)
    Introduceti mesajul!