Cum sa promovezi masurabil orice afacere fizica (offline) prin Google Adwords

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 

Promovare masurabila magazine prin google adwords

Daca promovarea masurabila prin Google Adwords pentru o afacere online se poate realiza relativ usor, situatia se complica destul de mult in cazul unor afaceri fizice (ex: restaurante, pub-uri, saloane de make-up, librarii, magazine de jucarii, bacanii etc).

 

Pe langa provocarile obisnuite, despre tipologiile de clienti sau canalele optime pentru comunicarea cu acestia, o afacere offline se loveste de cel putin doua situatii specifice:

1. Cum targetezi diferentiat potentialii clienti, in functie de tipul acestora?

Spre deosebire de un magazin online, unde nu exista diferente intre un client din Bucuresti si unul din Satu Mare, o locatie fizica se bazeaza pe mai multe tipologii de clienti:

  • Clientii de proximitate (persoane ce stau / lucreaza in imediata apropiere a locatiei)
  • Clientii de oportunitate (persoane trec ocazional / in mod obisnuit prin fata locatiei)
  • Clientii de destinatie (persoane ce locuiesc oriunde altundeva si care isi propun sa vina in locatia respectiva inca din momentul plecarii de acasa)

2. Cum masori rezultatele promovarii?

Daca in online este destul de simplu sa calculezi rezultatele in vanzari obtinute pentru fiecare canal in parte si, mai departe, sa extrapolezi asteptarile tale pentru fiecare client prin calcularea acelui Customer Lifetime Value, in offline sunt putine companii ce reusesc sa atinga primul prag si sunt raritati companiile ce ajung la cel de-al doilea.

 

Scopul acestui articol este acela de a-ti arata cum poti promova prin Adwords, intr-un mod masurabil, aceste tipuri de afaceri fizice. 

 

 

Etapa 1: Pregatirea

Pentru a atinge primul prag - dezvoltarea unei campanii masurabile - vei avea nevoie de cel putin trei instrumente bine puse la punct:

  • Un site al brandului (care, de la caz la caz, poate aduna sub umbrela sa o singura locatie sau mai multe – in cazul in care administrezi un lant de magazine).
  • O promotie ce poate fi accesata online si care sa fie confirmata in locatia ta. Prin intermediul acestei oferte vei putea crea un flux masurabil, in 3 pasi: persoane ce vizualizeaza oferta -> persoane ce activeaza online oferta -> persoane ce vin in magazin pentru a beneficia de ea. Promotia ar trebui sa fie personalizata in functie de tipul clientului pe care il targetezi (o oferta buna pentru persoanele aflate in proximitate s-ar putea sa nu fie foarte atractiva pentru persoanele aflate la o distanta mai mare de locatia ta).
  • Un landing page personalizat – Landing page-ul reprezinta instrumentul de marketing ce prezinta oferta catre potentialii clienti. In mod ideal, prin intermediul landing page-ului, potentialul client ar trebui sa iti ofere cel putin adresa lui de mail unde va primi mai multe informatii ce detaliaza modul de activare al ofertei la tine in locatie (ex: cod de activare, perioada de valabilitate etc).

 

Mai departe, pentru a atinge al doilea prag - analiza pe termen lung a achizitiilor facute de fiecare client in parte si generarea acelui Customer Lifetime Value - sunt necesare alte doua instrumente de marketing:

  • Implementarea unui CRM – sistem prin care sa monitorizezi actiunile clientilor in relatie cu afacerea ta (cat de des vin, care este bonul mediu cheltuit, care sunt produsele / serviciile achizitionate etc)
  • Implementarea unui sistem prin care clientul sa „valideze” fiecare vizita realizata in locatia ta (de cele mai multe ori, acest proces este realizat prin intermediul cardurilor de fidelitate)

 

Etapa 2: Implementarea

 

Campania de Adwords

  1. Creeaza mai multe campanii de Google Adwords (este foarte important sa nu pornesti cu prejudecati si sa testezi atat promovarea prin cuvinte cheie cat si promovarea prin display. Optimizeaza apoi campaniile pana cand poti determina ce functioneaza cel mai bine pentru tine).
  2. Seteaza campania in functie de obiceiurile clientilor pe care ii targetezi. (ex: In cazul in care vizezi clientii de proximitate, seteaza o arie de 1-2 km in jurul locatiei tale).
  3. Seteaza campania in functie de obiceiurile de cumparare (ex: In cazul in care promovezi o oferta de pranz in restaurantul tau, nu are sens sa distribui acest mesaj dupa ora 14.00).
  4. Alege cuvintele cheie cele mai relevante.
  5. Pentru promovarea prin Display Network alege tipologiile de persoane ce se potrivesc cel mai bine targetului tau (ex: Cooking Enthusiasts, Gamers etc) / persoane ce cauta activ produse sau servicii pe care si tu le poti oferi.
  6. Pe parcursul desfasurarii campaniei, creaza mai multe ad-uri pe care sa le testezi si din care sa le alegi pe acelea ce iti ofera cele mai bune rezultate din punct de vedere al conversiei (persoane ce au vizualizat oferta => persoane ce au dat click pe aceasta)

 

Landing Page

  1. Conecteaza formularul de landing page la o baza de date unde sa se acumuleze adresele de mail ale persoanelor ce activeaza oferta.
  2. In cazul unor campanii majore, implementeaza un sistem de A/B testing prin care sa testezi textele, vizualurile, design-ul, culoarea butoanelor astfel incat, in final, sa alegi varianta ce iti ofera cele mai bune rezultate din punct de vedere al conversiei (persoane ce au ajuns pe pagina => persoane ce au activat oferta)

 

Instore

  1. Pune la punct modul in care vei afla de la clienti daca beneficiaza sau nu de oferta promotionala (ex: ii intrebi tu daca au activat oferta sau astepti sa te anunte ei; ii rogi sa vina cu codul printat etc)
  2. Determina cum validezi si cum urmaresti activarea ofertelor astfel incat, mai departe, sa poti cuantifica rezultatele obtinute.

 

Etapa 3: Masurare si analiza a campaniei

 

Venituri

  1. Intrucat oferta se activeaza prin intermediul unei informatii trimisa targetat, vei sti de fiecare data cand vine un client adus din mediul online.
  2. In functie de situatia specifica tie, poti contoriza numarul acestor clienti + veniturile realizate de tine datorita lor fie prin intermediul sistemului tau de gestiune, fie prin intermediul unui CRM separat de acesta => Rezulta de aici partea de venituri obtinute.
  3. Mai departe, scazand costurile aferente produselor, va rezulta profitul din vanzarea acestora.

 

Costuri

  1. Intr-un fisier excel, contorizeaza costurile pe care le-ai platit: creare landing page, costuri de agentie, promovare adwords etc 

Apoi, scazand costurile de creare si gestionare a campaniei din profitul rezultat din vanzarea produselor / serviciilor, rezulta profitul efectiv generat de campania respectiva.

 

Urmand cele 3 etape de mai sus, vei putea crea propria ta campanie online ce este masurabila din punct de vedere al veniturilor generate. Este doar o varianta, cu siguranta exista multe altele. Insa, indiferent de mecanica aleasa, este vital sa iti intelegi clientii si sa le oferi produse / servicii / oferte foarte atractive pentru acestia.

Orice campanie de marketing, oricat de desteapta ar fi, va fi un esec daca nu iei in considerare nevoile, dorintele si aspiratiile potentialilor tai clienti.

PS: in cazul in care ti se par interesante articolele noastre, nu ezita sa te abonezi la newsletter-ul Smart IMM :)

 


Leave your comments

Post comment as a guest

0

People in this conversation

Load Previous Comments

Contacteaza-ne

Ne-am bucura sa ne cunoastem
  1. Nume(*)
    Va rugam introduceti numele.
  2. Prenume(*)
    Va rugam introduceti prenumele
  3. Email(*)
    Va rugam introduceti adresa de email
  4. Site-ul/Numele companiei tale(*)
    Va rugam introduceti site-ul/numele companiei
  5. Cu ce te putem ajuta?(*)
    Va rugam introduceti datele
  6. Mesaj:(*)
    Introduceti mesajul!