Cea mai buna strategie de marketing: dezvolta-ti brandul – Studiu de caz La Placinte

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

 

Dezvoltarea unui brand - studiu de caz La Placinte

 

Septembrie 2013: se deschide primul restaurant La Placinte in centrul Bucurestiului. Astazi, la putin mai mult de un an si jumatate de la intrarea pe piata, reteaua La Placinte numara 9 restaurante prezente in Bucuresti, Iasi si Brasov.

Aceasta este povestea dezvoltarii incununate de succes a unui brand, intr-o perioada in care alte retele inchid magazine si se lupta pentru supravietuire.

Disclaimer: intreaga analiza se bazeaza pe informatii si resurse cu acces liber pe internet.

 

Brandul:

 

1. Denumire:

„La Placinte” este un excelent exemplu unde mai putin inseamna mai mult. Numele creaza imediat o conexiune intre brand si cea mai importanta categorie de produse a restaurantului. Acest aspect este vital in special pentru clientii noi intrucat acestia vor sti din primul moment la ce se pot astepta in locatie => se elimina astfel bariera incertitudinii, a nesigurantei cu privire la tipul de preparate servite in locatie.

Un exemplu la fel de bun este Vaca Muuu. Fara sa scriu mai mult, cred ca deja va faceti o idee despre ce reprezinta acest brand. :)

Totodata, denumirea este foarte usor de retinut. Astfel, brandul maximizeaza sansele de „viralizare” a recomandarilor facute de clientii curenti catre prietenii si cunostintele acestora. Este mult mai usor, mai natural de retinut denumirea La Placinte decat o denumire precum Aryanna’s Food Court, Boutique Restaurant-Chocolat sau Malagamba (restaurante prezente in Centrul Vechi – Bucuresti)

Degeaba serviciile oferite sunt impecabile daca brandul tau nu reuseste sa fie memorat de catre clienti (prea putin te vor ajuta recomandari in genul: „Am mancat foarte bine la restaurantul cu specific spaniol din Centrul Vechi”).

Nu in ultimul rand, denumirea este corelata cu pozitionarea brandului. Din punctul de vedere al unei persoane ce nu a mai vizitat vreo locatie La Placinte, denumirea familiara creaza asteptari corecte: produse traditionale, preturi decente.

Concluzie: doar din denumire, fara a vedea macar locatia, clientul cunoaste deja foarte multe informatii despre aceasta: isi poate imagina tipologia generala a restaurantului, cunoaste cel putin o categorie de produse disponibila si are anumite asteptari / estimari cu privire la pret.

 

2. Valori

Valorile de brand reprezinta acele atribute pe care ti le doresti a fi asociate cu afacerea ta. Desi nu am vazut brand book-ul La Placinte, cele doua valori principale ce cred ca sunt promovate de brand si percepute de clienti sunt traditia si calitatea.

 

3. Logo

Pentru un vizual puternic, La Placinte a ales sa mearga pe un logo in doua culori complementare: albastru si portocaliu. Fontul este unul jucaus, ce te duce cu gandul la ceva primitor, familiar (o noua intarire a valorii traditionale a brandului).

In contrast cu denumirea foarte bine aleasa - La Placinte – motto-ul ar putea fi imbunatatit. „Pentru orice gust”, nu este un motto nici puternic si nici memorabil.

logo la placinte

 

4. Pozitionarea brandului in relatie cu concurenta

Faptul ca nu exista foarte multe restaurante cu specific moldovenesc aduce cu sine atat avantaje cat si dezavantaje.

Avantajul principal este acela al concurentei reduse.

In contrapartida, cele doua dezavantaje initiale sunt reprezentate de necesitatea de a dezvolta cererea si, corelata cu aceasta, dificultatea mai mare in stabilirea unei politici de pret in conditiile in care potentialii clienti nu au elemente de comparatie.

Legat de pret, este important de mentionat un aspect de pozitionare ce se regaseste foarte des, in special in strategiile de brand romanesti: accentul foarte mare pus pe pret fara a exista o corelatie fundamentata cu produsele sau serviciile oferite.

Teoria spune ca pretul trebuie sa fie cel putin egal cu valoarea perceputa de client pentru produsul / serviciul cumparat. Astfel, de la caz la caz, 10 lei poate fi un pret foarte bun, pentru produse sau servicii percepute ca avand o valoare mai mare sau un pret foarte ridicat, pentru produse sau servicii percepute ca avand o valoare scazuta.

La Placinte a ales sa se focuseze pe tot ceea ce inseamna experienta clientului: de la designul locatiei, la calitatea produselor si pana la customer service. Se creaza astfel o arie de manevra ce le va permite sa isi pastreze baza de clienti chiar si in cazul in care, din diverse motive, vor fi nevoiti la un moment dat sa creasca preturile.

 

Experienta clientului

 

De la designul locatiei si pana la modul de servire, experienta clientului intareste, pas cu pas, cele doua valori principale ale brandului: traditia si calitatea.

 

1. Design & Atmosfera (muzica)

Design-ul este o combinatie foarte reusita de modern cu elemente traditionale moldovenesti. Vorbim de pereti pictati cu elemente si motive traditionale, corpuri de iluminat din ceramica perforata, broderii, scaune tapitate cu material textil, barne de lemn vizibile.

In general multa culoare, mult lemn si ceramica, toate reprezentand caracteristici ale artei si stilului moldovenesc.

Muzica completeaza experienta printr-un playlist ce pune accent pe interpretarile unor artisti de peste Prut.

restaurant la placinte bucuresti

 

2. Meniu

Fideli principiului ca un preparat se degusta intai cu ochii, designerii meniului La Placinte au creat unul dintre cele mai bune modele pe care le-am vazut. Acesta abunda de imagini foarte mari si viu colorate ale produselor. Fonturile sunt special alese pentru a se integra in concept si, in acelasi timp, sa fie foarte usor de citit.

Cele doua culori folosite in logo: albastru si portocaliu, sunt utilizate pentru a sublinia mesajele speciale precum categorii de produse sau noutatile din meniu.

 

3. Produse si preturi

Cum spuneam, important nu este neaparat pretul atribuit fiecarui produs cat valoarea perceputa de clienti in momentul achizitiei acestora.

In cazul La Placinte este evident ca valoarea perceputa este superioara pretului produselor.

 

4. Servirea

Servirea produselor se realizeaza prin utilizarea unor elemente traditionale precum funduri de lemn sau vase de lut.

 

5. Customer Service

Serviciile personalului sunt foarte bune. In plus, prin intermediul uniformelor cu insertii traditionale, angajatii reconfirma aceasta valoare a brandului.

 

Beneficii ale unui brand puternic

 

1. Faciliteaza implementarea unor campanii de marketing focusate pe dezvoltarea afacerii si nu pe oferte de pret

In general, exista 2 tipuri principale de campanii de marketing:

  • Campanii focusate pe dezvoltarea afacerii – scopul fiind acela de a dezvolta loialitatea si turnoverul generat de baza ta de clienti prin intermediul unor noi produse si servicii.
  • Campanii focusate pe atragerea de noi clienti prin „indulcirea” barierei numite pret – acopera diverse modele – reduceri de pret, crearea unor „pachete”, soldari etc

Daca cea de-a doua tipologie este potrivita in anumite circumstante, focusul oricarui brand ar trebui sa fie acela de a ajunge in prima categorie.

La Placinte se afla in aceasta prima categorie si, mai important, managementul a inteles acest lucru. Astfel se explica faptul ca nu au existat campanii de modificare a pretului (cel putin din memoria mea – si sunt un client fidel).

In schimb, o foarte buna campanie dedicata dezvoltarii business-ului are loc chiar in aceste zile prin promovarea serviciului „Comanda Prealabila”.

 

2. Minimizeaza costurile de promovare media / PR / promovare online / SEO

Dezvoltarea unui „love brand” va genera o reactie in lant ce iti va scadea masiv costurile de promovare. Practic, dezvoltarea brandului va duce la cresterea relevantei in ochii creatorilor de continut (site-uri de stiri, bloguri, comunitati, social media). Acestia vor incepe sa te urmareasca si sa te mentioneze in articolele lor pentru ca esti relevant si nu pentru ca platesti. 

Prin intermediul lor (media), mesajul tau se va propaga => noi clienti => oportunitati noi de dezvoltare => interes si mai mare din partea media => alti noi clienti, si ciclul se repeta.

In plus, puterea brandului duce la dezvoltarea naturala a prezentei online.

 

Evolutie trafic site - constant in sus desi, din analiza facuta, nu rezulta vreun buget cheltuit pentru promovarea online (Adwords, SEO, Facebook Ads etc) 

trafic site la placinte

 

Evolutie cautari de brand „La Placinte” - crestere constanta pe masura ce reteaua se dezvolta. 

cautari de brand La Placinte

 

Prezenta site-uri locale (Get Lokal, Orasulm.eu, Urbo, Restograf etc) - toate aceste inregistrari au fost facute gratuit de administratorii site-ului intrucat, datorita puterii brandului, acestea ar fi fost incomplete fara La Placinte.

prezenta la placinte pe site-uri locale

 

SEO – cautari generice (ex: placinte, restaurant moldovenesc etc) - desi este evident ca optimizarea din punct de vedere SEO nu a fost o prioritate, Google a inteles puterea brandului astfel ca acesta este mai bine pozitionat pentru cautari generice decat o multime de alte site-uri de continut cu trafic net superior. 

Focusul pe dezvoltarea brandului a adus aceasta pozitionare excelenta ce devine cu atat mai importanta cu cat La Placinte incepe sa se axeze din ce in ce mai mult pe piata de home delivery. 

cautari generice placinte

Cunoasteti si alte exemple similare? Nu ezitati sa ne lasati comentariile voastre.


Leave your comments

Post comment as a guest

0

People in this conversation

Load Previous Comments

Contacteaza-ne

Ne-am bucura sa ne cunoastem
  1. Nume(*)
    Va rugam introduceti numele.
  2. Prenume(*)
    Va rugam introduceti prenumele
  3. Email(*)
    Va rugam introduceti adresa de email
  4. Site-ul/Numele companiei tale(*)
    Va rugam introduceti site-ul/numele companiei
  5. Cu ce te putem ajuta?(*)
    Va rugam introduceti datele
  6. Mesaj:(*)
    Introduceti mesajul!