Anatomia unui viral global - Studiu de caz: TheDress

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 

Rochia din imagine este alb cu auriu sau albastru cu negru? Scriu acest articol nu pentru a continua polemica (desi ma situez in tabara alb-auriu) ci pentru a va prezenta, sub forma unui studiu de caz, care este anatomia unui viral.

 

 

Etapa 1: Mesajul

In esenta, orice viral este un purtator de mesaj. Mesajele puternice, in functie de tipul de emotie / nevoie pe care o dezvolta, se impart in patru categorii principale:

  • mesaje inspirationale
  • mesaje educationale (de utilitate)
  • mesaje ce se bazeaza sau care genereaza o surpriza
  • mesaje amuzante

 

Acest viral este insa foarte special: in doar 27 cuvinte excelent alese, mesajul reuseste sa se raporteze la trei emotii / nevoi primare, ce se regasesc in fiecare dintre noi.

 

Guys please help me - is this dress white and gold, or blue and black? Me and my friends can’t agree and we are freaking the fuck out

 

  1. Solicitarea unui ajutor - ce se adreseaza nevoii fiecaruia dintre noi de a ne simti utili cel putin pentru apropiatii nostri. (in mediul online, notiunea de apropiat / cunostinta nu se refera doar la membrii familiei ci, mai departe, include si alte persoane importante noua chiar daca, poate, nu le-am vazut niciodata. Exemple in acest sens sunt bloggeri, personalitati si vedete, politicieni - vezi excelentul studiu de caz Klaus Iohannis)
  2. Crearea a doua tabere - se adreseaza competitivitatii existente in fiecare dintre noi, nevoii de a analiza o cauza, a trage o concluzie, de a o sustine apoi in randul prietenilor si nu numai, convins fiind de adevarul acesteia. Impactul mesajului ar fi fost mai mic in lipsa crearii direct in mesaj a celor doua tabere: alb-auriu versus albastru-negru.
  3. Crearea iluziei de urgenta. Ultima fraza se axeaza pe un singur sentiment: acela al urgentei. “In cazul in care nu primesc raspunsul tau, voi innebuni”.

 

Etapa 2: Audienta initiala

Un mesaj poate deveni viral in doua moduri:

  • exista o masa critica de oameni care sa vada mesajul si care, practic, sa impinga la vale bulgarele de zapada. => se creaza un viral spontan ce nu este sustinut cu bugete pentru mediatizare.
  • se dezvolta masa critica de oameni prin intermediul unor bugete de marketing mai mari sau mai mici (un exemplu in acest sens poate fi considerat “The Perfect Split” - viralul de promovare al camioanelor Volvo).

In acest caz, prima varianta se aplica. In aproape un an si jumatate de cand este activ pe Tumblr, utilizatorul Swiked a reusit sa isi creeze suficient de multe conexiuni, atingand masa critica necesara viralizarii acestui subiect (7700 de mentionari au fost facute de catre persoanele ce sunt direct conectate de acest utilizator)

Statistici Tumblr TheDress

Flux de viralizare: Mesaj => Tumblr

 

Etapa 3: Viralizare prin Social Media

Desi viral pe Tumblr, mesajul atinge tractiunea necesara globalizarii abia in momentul in care devine un trend la nivelul mai multor retele sociale.

In acest context, Twitter este principalul declansator - in doar o zi peste 4.4 milioane de tweet-uri s-au referit la disputa alb-auriu versus albastru-negru.

 

 

Twitter este urmat apoi de restul retelelor (Facebook, Instagram, Pinterest etc). Aceasta propagare sociala va duce,in etapa urmatoare, la propagarea in mass media.

Flux de viralizare: Mesaj => Tumblr => Twitter => Facebook, Instagram, Pinterest

 

Etapa 4: Viralizare prin Mass Media

Buzzfeed, Huffington Post, Gauker si sute de alte site-uri urmaresc sistematic retelele sociale pentru a prinde cele mai noi trenduri.

In acest moment, trendul #TheDress a prins suficienta putere incat nu doar sa fie prezentat pe aceste site-uri ci, mai departe, sa merite sectiuni speciale dedicate lui.

Astfel, pe marile site-uri ale lumii, apar zeci de chestionare ce intreaba acelasi lucru: ce culoare are rochia?

Flux de viralizare: Mesaj => Tumblr => Twitter => Facebook, Instagram, Pinterest => Mass Media

 

Etapa 5: Social Media (valul 2)

Indiferent de tara, intotdeauna intre primele locuri ca numar de accesari se afla site-urile de continut.

Prezenta articolelor si a sectiunilor speciale dedicate dezbaterii genereaza cel de-al doilea val Social Media. Acest nou val se bazeaza pe un nou pilon construit de prezenta in media: perceptia importantei majore a subiectului.

Vor exista, in aceasta etapa, foarte multe persoane ce fie nu au vazut pana in acest moment mesajul fie l-au ignorat si care decid acum sa il promoveze mai departe tocmai datorita acestei perceptii a importantei subiectului (“Daca a aparut in Buzzfeed este un subiect important”).

Flux de viralizare: Mesaj => Tumblr => Twitter => Facebook, Instagram, Pinterest => Mass Media => Social Media (valul 2)

 

Etapa 6: Crearea unui folclor in jurul viralului

Este ultima etapa, cea in care “focul” se stinge incetul cu incetul, lasand insa in urma un “folclor” dezvoltat de catre persoanele si brandurile ce nu s-au oprit doar la mediatizarea mai departe a mesajului ci au creat “opere” complementare acestuia.

the dress imagine pe twitter

the dress imagine facebook ursus

Flux de viralizare: Mesaj => Tumblr => Twitter => Facebook, Instagram, Pinterest => Mass Media => Crearea folclorului

 

In loc de concluzii, as vrea sa trec in revista acele elemente care te pot ajuta si pe tine in crearea si distributia mesajelor:

  • Acorda o atentie mare mesajului - un mesaj ce nu se adreseaza unor nevoi interioare comune pentru fiecare dintre noi, ce nu creaza emotie nu va ajunge niciodata viral.
  • Creaza o conexiune reala cu clientii / cititorii / follower-ii tai. Acestia sunt determinanti intrucat datorita lor existi ca business si, de asemenea, ei reprezinta calea cea mai la indemana pentru dezvoltare (sau in cazul unui mesaj - de propagare a acestuia).
  • Catalizatorul propagarii mesajului este Social Media - in lipsa Facebook, Twitter, Tumblr, Pinterest, Youtube, ar putea exista mesaje viralizate local (mai dificil dar totusi posibil). Daca tintesti insa global, fara aceste canale ar fi imposibil.

 

Si, de asemenea, un avertisment:

In era internetului, comunicarea nu iti mai apartine. Ea este publica.

Este suficienta o singura neatentie, o singura greseala de comunicare pentru crearea unui flux negativ care sa se raspandeasca mult mai repede si cu un efect mult mai puternic decat toate aspectele pozitive pe care le-ai promovat de-a lungul timpului.


Leave your comments

Post comment as a guest

0

People in this conversation

Load Previous Comments

Contacteaza-ne

Ne-am bucura sa ne cunoastem
  1. Nume(*)
    Va rugam introduceti numele.
  2. Prenume(*)
    Va rugam introduceti prenumele
  3. Email(*)
    Va rugam introduceti adresa de email
  4. Site-ul/Numele companiei tale(*)
    Va rugam introduceti site-ul/numele companiei
  5. Cu ce te putem ajuta?(*)
    Va rugam introduceti datele
  6. Mesaj:(*)
    Introduceti mesajul!