Cum ia nastere si se dezvolta o piata - studiu de caz Escape Rooms

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 

Zi de zi, an de an, suntem spectatori (intr- masura mai mare sau mai mica) la nasterea sau la moartea a sute de produse si servicii. Insa foarte rar se intampla sa putem fi martori la nasterea si dezvoltarea de la zero a unei noi piete.

Acest articol isi propune sa analizeze modul in care a aparut si s-a dezvoltat piata Escape Room-urilor in Romania. 

 

Ce inseamna Escape Room?

Escape Room este un joc in care participantii (in general grupuri formate din 2-6 persoane) sunt inchisi intr-o camera. Acestia trebuie sa isi foloseasca inteligenta pentru rezolva o serie de puzzle-uri si a evada.

Conceptul a aparut in 2006 in Silicon Valley insa primele locatii permanente au fost deschise in 2011 in Ungaria.

 

Cand a aparut si cum s-a dezvoltat conceptul Escape Room in Romania?

 

Etapa 1: Lansarea

Octombrie 2013 – Cluj. Ancuta, o tanara de 23 de ani deschide prima locatie Escape the Room din Romania. Ideea i-a venit in urma unei vizite facute la Budapesta.

Odata lansat, cum marketezi un concept nou? Ancuta a ales doua directii pe care le-a considerat motoarele viitoarei cresteri: studentii (Clujul fiind principalul centru universitar din Transilvania) si turistii straini.

Pentru studenti, Ancuta „se lupta” pentru banii acestora alaturi de alte locatii dedicate distractiei: cafenele, baruri, cluburi, activitati sportive (ex: tenis, fotbal), biliard, paintball etc.

Astfel, ea a trebuit sa faca serviciul atractiv nu doar din punctul de vedere al noutatii ci si din punct de vedere al pretului. In acest sens, pretul pentru studenti a fost fixat la 60 de lei - cu 40% mai ieftin decat pretul intreg => 15 lei / student in cazul unui grup de 4 persoane.

Pentru cea de-a doua categorie – turistii – Ancuta a inscris locatia ei pe unul dintre cele mai mari site-uri de turism din lume: TripAdvisor. O idee foarte buna in conditiile in care exista destul de putine surse de informatii turistice in alte limbi decat limba romana.

Astfel, contul TripAdvisor a devenit atat o sursa de atragere de noi clienti cat si o sursa de crestere a prestigiului locatiei pe masura ce au inceput sa apara review-urile pozitive.

 

Etapa 2: Media

Februarie 2014: Pro TV este primul canal media important ce preia subiectul si il prezinta drept o metoda de relaxare tot mai cautata, alaturi de jocurile de societate. Efectele sunt doua:

- Se remarca o crestere de 400% in cautarile google pentru conceptul „The Dungeon” rezultand, foarte probabil, si o crestere in numarul de clienti al locatiei.

cautari google the dungeon

- Devine un subiect de interes pentru alti tineri antreprenori, atat din Cluj, cat mai ales din alte orase precum Bucurestiul.

 

Etapa 3: Cresterea numarului de Escape Rooms

La peste jumatate de an de la lansarea primului Escape Room si, la cateva luni de la reportajul Pro TV, atractivitatea conceptului este validata. Astfel, numarul locatiilor incepe sa creasca. Apar primele Escape Rooms in Bucuresti si in Brasov.

La aproape un an de la aparitia conceptului in Romania, piata este inca foarte tanara – focusul fiind in continuare situat pe dezvoltarea awareness-ului in randul publicului tinta. Modelul de promovare este unul de tip advertising – outbound, reteaua principala fiind Facebook-ul.

Un atribut interesant al pietei este acela al lipsei unui trafic generat de loialitate dar si al traficului de oportunitate.

In general, o locatie fizica are un anumit procent de clienti fideli. In cazul Escape Room-urilor conceptul de client fidel este mult estompat intrucat, experienta este 100% identica (odata ce a jucat o data, jucatorul va cunoaste 100% jocul si deci se va pierde motivul unei vizite ulterioare. Aceasta poate avea insa loc in momentul schimbarii jocului – redesign-ului camerei).

Un alt flux important pentru o locatie fizica este reprezentat de clientii de oportunitate – clienti ce trec pe langa locatie si decid pe loc sa intre. Escape Room-urile nu atrag o astfel de tipologie de clienti.

Fluxul pe care se bazeaza acest business este reprezentat de clientii de destinatie – clienti ce au citit despre locatie si vor sa o incerce / clienti carora li s-a recomandat locatia etc.

Totodata, pentru aceasta industrie, „confruntarea” pentru atragerea clientilor se transforma intr-un proces de „cooperare” in vederea dezvoltarii pietei intrucat orice client nou adus de oricare jucator din piata va ajunge, mai devreme sau mai tarziu, sa treaca pragul si celorlalte locatii.

 

Etapa 4: Dezvoltarea accelerata a pietei

Este sfarsitul anului 2014 – inceputul anului 2015. Deja sunt peste 20 de Escape Room-uri doar in Bucuresti. In ultimele luni, sunt scrise zeci de articole ce trateaza subiectul acestui tip de divertisment.

La un an – un an si jumatate de la aparitia conceptului, abia acum apar primele semne de sedimentare ale pietei. Acest aspect este cel mai vizibil prin intermediul numarului de cautari realizate prin Google. Acestea au crescut exponential: de la 400 de cautari in Octombrie 2013, la 5900 de cautari in Octombrie 2014 si 14.350 cautari in Martie 2015.

cautari google escape the room

Cresterea accelerata a interesului in randul potentialilor clienti a fost posibila tocmai datorita aparitiei unui numar important de locatii ce a dus, in mod natural, la cresterea bugetelor investite in promovarea acestui tip de divertisment.

 

Etapa 5: Sedimentarea pietei - focus pe calitate si pe adaptare la cerintele pietei

Atingerea unei mase critice de persoane ce deja au incercat jocul si sunt atrasi de el, precum si cresterea accelerata a numarului de cautari facute prin Google, semnaleaza trecerea la o noua etapa in viata Escape Room-urilor: aceea in care focusul se schimba de pe advertising agresiv pe cresterea calitatii produsului vandut (camere cu subiecte inedite, grade de dificultate diferite, scaderea intervalurilor la care o camera este readaptata pentru un puzzle nou, servicii complementare etc).

Acest lucru este determinat atat de segmentarea naturala a pietei, in functie de gradul de dificultate, cat si de catre aparitia primelor site-uri de review-uri dedicate exclusiv Escape Room-urilor.

 

Etapa 6: Previziuni pentru viitor.

Sedimentarea pietei din punct de vedere al nucleului de jucatori / public tinta, este insotita de o sedimentare din punct de vedere al profitabilitatii.

Spre deosebire de locatiile obisnuite, unde este vital sa te pozitionezi intr-un loc cu vad comercial deja existent, Escape Room-urile sunt genul de afaceri ce creaza vad comercial. Astfel, este foarte posibil ca, locatii ce nu se afla neaparat in centrul orasului dar care ofera o experienta net superioara, sa iasa castigatoare din punct de vedere al profitului in fata locatiilor centrale dar ce ofera experiente mediocre.

Totodata, va fi foarte interesant de vazut daca vor aparea primele retele de Escape Rooms raspandite in marile orase ale tarii.

 

Foto: Business Magazin


Leave your comments

Post comment as a guest

0

People in this conversation

Load Previous Comments

Contacteaza-ne

Ne-am bucura sa ne cunoastem
  1. Nume(*)
    Va rugam introduceti numele.
  2. Prenume(*)
    Va rugam introduceti prenumele
  3. Email(*)
    Va rugam introduceti adresa de email
  4. Site-ul/Numele companiei tale(*)
    Va rugam introduceti site-ul/numele companiei
  5. Cu ce te putem ajuta?(*)
    Va rugam introduceti datele
  6. Mesaj:(*)
    Introduceti mesajul!